Tilbagevendende lændesmerter

Kommer dine lændesmerter tilbage?

Hvis du har tilbagevendende lændesmerter, så læs med her.

Mange tror, at deres lændesmerter opstår pga. de har gjort noget forkert. Siddet forkert, løftet forkert, båret en for tung taske, lavet en forkert bevægelse osv.. Du kan læse mere om lændesmerter her.

Det er en skrøne!

Som udgangspunkt kan vores kroppe klare rigtig meget belastning.

Hvis dine smerter opstår efter du har gjort en forkert bevægelse, så skyldes det ikke den forkerte bevægelse. På samme måde, som dråben der får bægret til at flyde over, ikke er årsagen til at bægret flyder over.

Hvad er så årsagen til at lændesmerter kommer igen og igen?

Der er 2 primære årsager til tilbagevendende lændesmerter

Du kan sammenligne kroppen med en arbejdsplads. Hvis en afdeling kører dårligt, så kan det skyldes, at for mange medarbejdere er sendt hjem pga. Sygdom/stress, eller at medarbejderne ikke er gode nok til at klare deres opgave.

Den første årsag

Hvis dine muskler ikke er stærke nok til at klare det du udsætter dem for, så bliver de overbelastet og skaber muskel- og ledspændinger. Her er løsningen at træne din krop🏋🏻‍♀️ .

Den anden årsag

Hvis du ikke bruger alle musklerne i din krop (dine medarbejdere), så vil nogle muskler arbejde for meget og andre for lidt. Her gælder det om at få afslappet de overaktive muskler og aktiveret de sovende muskler.

En hyppig årsag til, at musklerne bruges forkert i ryggen, er stive og låste hofter.

I videoen kan du se hvordan du let kan få bugt med stramme hofter, ved at løsne bindevævet omkring hofterne.

Du skal bruge en stor Blackroll bold (12 cm diameter), som er speciel designet til at løsne bindevæv. En tennisbold er for blød og kan desværre ikke bruges🙁.

Hvis du ikke har en Blackroll bindevævsbold, så kan den enten købes hos os i klinikken eller på nettet.

Er du for utålmodig og vil gerne i gang med det samme? Så start med at strække alle musklerne omkring dine hofter. Vi har lavet et program til dig du kan se her