Forsnævring i lænden (lumbal stenose)

Forsnævring i lænden kaldes ”lumbal stenose” i fagsproget. ”Lumbal” betyder at det er i lænden det foregår, ”stenose” at der er tale om en forsnævring.
Rygsøjlen består af en række hvirvler, der er forbundet 2 og 2. Foran med en bruskskive (diskus), bagtil med to bueled (facet-led). Dette system giver mulighed for en god blanding af affjedring, bevægelighed og stabilitet i ryggen.

Hvor kommer forsnævringen?

I midten af ryggen ligger en kanal som rygmarven ligger i. Mellem hvirvlerne er der på hver side en kanal, hvor der løber en nerve igennem. Det er i disse kanaler der kan ske en forsnævring, der kan medføre tryk på nerverne.

Hvorfor kommer forsnævringen?

Med årene, oftest i forbindelse med slid, vil der hos nogle mennesker ske en fortykkelse af vævet omkring kanalerne. Så bliver der dårligere plads til nerverne og de kan blive trykkede og irriterede. Fortykkelsen kan fx ske i bue-leddene (facet-leddene), i ledbåndene eller i forbindelse med en udposning i bruskskiven mellem hvirvlerne (diskus)

Hvem får det?

Da forsnævringen mest ses i forbindelse med slid, er det generelt mennesker over 50 (og oftest mænd) det går ud over.

Symptomer

Som regel kommer der efter nogen tids gang svaghed, træthedsfornemmelse eller føleforstyrrelser i benene. Symptomerne forsvinder efter et kort hvil, så kan man igen gå et stykke tid. Nogle gange optræder symptomerne kun i den ene side. Tit er der også lændesmerter.
Hvis symptomerne er påvirket af, hvilken stilling man er i, forværres de normalt ved bagoverbøjning. Det er derfor, mennesker med forsnævring i lænden oftest går med let bøjede knæ og let foroverbøjet ryg. Det giver nemlig bedst plads mellem hvirvlerne.

Undersøgelse

Forværring ved bagoverbøjning og gang er typisk. Blodprøver er normale. Kredsløbsforstyrrelser i benene kan give symptomer der ligner, men her generer det også at cykle og der er typisk forandring i fodens puls.
Røntgenundersøgelse vil ofte vise slid, nogle gange kombineret med en hvirvel der er gledet frem eller skævhed med slidforandringer. Pladsforholdene kan vurderes ved myelografi (kontrastvæske), ct- eller mr skanning.

Behandling

I de sværeste tilfælde vil man, ved operation, fjerne den bageste del af hvirvlerne. Det er den operation vores dronning har været i gennem. Formålet er at forhindre, at en yderligere fortykkelse af knogler og led vil medføre varig beskadigelse af nerver og led. Hos de fleste vil operationen også medføre færre smerter i benene, mens det sjældent vil hjælpe på smerter i lænden.
I langt de fleste tilfælde kan man dog behandle uden operation. Det drejer sig om at få led og muskler til at fungere så normalt som muligt, så de forringede pladsforhold generer mindre. Her er kiropraktisk behandling ofte effektiv. Nogle kiropraktorer har behandlingsbrikse, der er bygget specielt til behandling af diskusprolaps og forsnævring i ryggen (”cox-borde”).