Refluks hos babyer

Hvad er refluks?

Maveindhold, der løber tilbage i spiserøret, kaldes refluks. Spædbørns lukkemuskel mellem spiserøret og mavesækken er slappere end hos større børn og voksne, og man mener, at det spiller en stor rolle i forklaringen på, hvorfor så mange børn har refluks. Refluks (eller også kaldet gylp) er normalt hos spædbørn, men i nogle tilfælde udvikles reflukssygdom.

Reflukssygdom dækker over den tilstand, hvor barnet samtidig med refluks får problematiske og smertefulde symptomer.

Symptomer på reflukssygdom

Et barn, der gylper eller har mælk i maven der “skvulper” op i spiserøret, har per definition refluks. Dette er i sig selv helt normalt, og hvis barnet i øvrigt har det godt, så giver det ingen grund til bekymring.

I forbindelse med reflukssygdom vil der kunne være:

·       Gråd eller ubehag i forbindelse med refluks/gylp på grund af syren i maveindholdet irriterer spiserøret samt luftveje.

·       Vejrtrækningsrelateret sygdomme på grund af at noget af væsken kan løbe ned i luftvejene. Derfor kan der også være hoste og væsen imellem måltiderne.

·       Uro, utilfredshed og gråd i forbindelse med amning eller flaske. Det kan være, at barnet “hopper” af og på bryst/flaske mens det viser sin utilfredshed og måske endnu knejser hele kroppen bagud som tegn på frustration og smerte.

·       Der kan være lav vægtstigning og dårlig trivsel.

·       Barnet er oftest mere vågen om natten end om dagen, hvilket kan skyldes, at barnet ligger ned længere tid om natten og det skaber mere tilbageløb af mavesyre.

Hvordan undersøger man for reflukssygdom?

Diagnosen stilles ud fra, hvad forældrene fortæller om barnets symptomer og hele sygehistorien. Man kan ikke tage en blodprøve eller anden diagnostisk test for at stille diagnosen. Ofte vil lægen eller sundhedsplejersken fokusere på barnets vægt og udvikling, da det er et alvorligt tegn, hvis børn ikke vokser. Hvis der er nogle alvorlige symptomer, der fx kan skyldes andre sygdomme, vil egen læge ofte henvise videre eller selv bestille forskellige undersøgelser.

Hvordan kan man behandle man reflukssygdom?

Den kiropraktiske behandling kan være meget effektiv til at lindre eller helt fjerne reflukssygdom. Hos børn med reflukssygdom ser vi ofte sutteproblemer pga. spændinger i kæbe og nakke, som resulterer i, at de tager luft ind når de sutter. Det kan også skyldes spændinger omkring ryg og mave som presser maveindholdet op eller at kernemusklerne omkring mavesækkens lukkemuskel er svage og skal trænes.

Derudover anbefaler vi følgende:

1. Generelle råd ved reflukssygdom

·       Barnet sidder opret 30 grader i 30 minutter efter mad.

·       Elever sengen 30 grader. Brug eventuelt et sammenrullet håndklæde under hovedenden.

·       Studier har vist, at børn som sover på venstre side, har færre reflukssygdoms symptomer, men på grund af risikoen for vuggedød må dette kun bruges til børn over 6 måneder.

·       Bøvs efter hver 30 ml barnet spiser, så barnet får mindre luft ned i maven

·       Overvej at give barnet mindre og hyppigere måltider, så mavesækken bliver mindre fyldt og tilbageløb derfor mindskes.

·       Fortykning af mælk med f.eks. Johannesbrødkernemel. Børn, der bliver ammet kan få et lille “shot” af dette efter amning.

2. Få tjekket om dit barn kan have for kort tungebånd

Klipning af det bagerste tungebånd kan hos nogle børn afhjælpe symptomerne. Vi anbefaler speciallæge i øre, næse halssygdomme Lars Sebbesen i København (www.larssebbesen.dk).

3. Mælkesyrebakterier

Man har til trods for mange forskellige undersøgelser ikke kunne dokumentere effekt af andre behandlingsmetoder. Nyere studier tyder på at mælkesyrebakterier (som kan fås i håndkøb på apoteket) kan have gavnlig effekt på gylpe-hyppigheden, men det er stadig for tidligt til at dette indgår i behandlingsvejledningerne.

4. Fjerne komælk

Forsøge 2-4 ugers komælksfri diæt (til moren hvis barnet ammes, ellers højt hydrolyseret modermælkserstatning til barnet), da symptomerne kan skyldes komælksallergi. Hvis behandlingen ikke har haft effekt i løbet af de 2-4 uger, så er det ikke allergi der er problemet, og man vil ikke have gavn af at fortsætte den komælksfrie diæt.

Det har blandt andet været foreslået at klipning af det bagerste tungebånd kan afhjælpe symptomerne.

5. Mindsk stress

Hvis barnet har ondt, så er det stressende og stress virker forværrende på reflukssygdoms symptomerne. Det kan derfor ende med at blive en ond cirkel. Du kan hjælpe med at mindske stress ved at:

·       Spille afslappende musik

·       Synge for dit barn

·       Ligge “hud mod hud”, hvor barnet ligger i ble på din bare overkrop. Pak jer evt. Under dynen, så i rigtig kan ligge og hygge samtidigt.

·       Mindsk udflugter og besøg i en kort periode

·       Bær dit barn i slynge eller vikle

·       Masser dit barn med olie. Brug eksempelvis blide strøg langs rygsøjlen mens dit barn ligger på maven

Husk at hvis du/I er stresset derhjemme, så kan den stress forføres til jeres barn, så det er mindst lige så vigtigt for jer at sætte farten ned i denne periode og evt. bede om hjælp i jeres netværk hvis I har mulighed for det.

[/spb_text_block]