Diskusprolaps i nakken

Hvad er en diskusprolaps i nakken?

Rygsøjlen består af 7 nakkehvirvler, 12 brysthvirvler, 5 lændehvirvler, korsben og haleben. Bortset fra stedet mellem de to øverste halshvirvler, findes der en bruskskive mellem hver hvirvel. På latin hedder det en ”diskus” – flertal, ”disci”. At der er disci i rygsøjlen, giver både en bedre bevægelighed og en aflastning ved stød.

En diskus består af en kerne i midten og en række lameller udenom. Opstår der svagheder i lamellerne kan noget af kernen ”glide frem” mellem lamellerne og lave en udposning. ”Prolaps” betyder at glide frem. Deraf navnet ”diskusprolaps”. En diskusprolaps opstår hyppigst i lænden eller nakken. Du kan læse mere om diskusprolaps i lænden her. En diskusprolaps kan nogle gange medføre tryk eller irritation af nerverødder eller andre dele af nervesystemet. På billedet nedenfor kan du se, at den hvide diskus har fået en udposning (det røde) som trykker på de gule nerver.

Hvad er symptomerne på en diskusprolaps i nakken?

Mindst 35% af alle raske personer har en diskusprolaps uden at mærke noget som helst til det.
Hvis en diskusprolaps giver symptomer, afhænger symptomerne af hvilke nerverødder den trykker på eller irriterer. Er der f.eks. tale om en diskusprolaps i nakken, der trykker på den nederste nerve i nakken i højre side, vil det typisk medføre at refleksen i højre albue er væk, følesansen på bagsiden af overarmen, underarmen og hånden er nedsat og det kan være svært at bruge musklerne der strækker armen. Der vil typisk også være smerter af strålende karakter ud i armen, evt. helt ud i fingrene. Tit oplever man en isnende, brændende, prikkende eller sovende fornemmelse. Hvis det er mere alvorligt, kan der optræde lammelser og følelsesløshed i armen.

Hvordan føles en diskusprolaps i nakken?

Hvis du har en diskusprolaps i nakken, så vil du ofte være meget smerteforpint. Smerterne er værst i overarm/underarm og du vil have svært ved at finde ro fra smerten. Måske vil du føle kortvarig lindring ved at tage armen op om bag nakken pga. her forkortes nerven der er trykket. Det kan også være, at du samtidig mærker snurren eller ”døde” områder i arm eller fingre samt at din arm er mere svag end den plejer at være.

Hvis du er i tvivl om du har en diskusprolaps, så er det vigtigt at få det tjekket, så ring til klinikken og få booket en tid til undersøgelse.

Diskusprolaps i nakken – kan det give hovedpine?

Nej en diskusprolaps i nakken vil ikke give hovedpine. Du kan læse mere om hovedpine her

Hvordan får man en diskusprolaps i nakken?

En diskusprolaps udvikler sig normalt i en slidt diskus, der bliver belastet. En diskusprolaps udvikles hyppigst i lænden og kun sjældent i den midterste del af ryggen. I nakken opstår en diskusprolaps oftest i aldersgruppen 40-50 år mens en diskusprolaps i lænden hyppigere ses hos de 30 –50årige. Omkring 90% af diskusprolapserne i nakken opstår mellem de nederste nakkehvirvler, da belastningen her er størst.  Der skal ske en voldsom belastning på en diskus uden slid, før der vil opstå en diskusprolaps. Dog vil der samtidig I en meget slidt diskus sjældent opstå en diskusprolaps, da meget af kernematerialet i en slidt diskus er nedbrudt.

Hvordan undersøges man for en diskusprolaps i nakken?

Sygehistorien og en grundig undersøgelse af ryggen og arme eller ben er vigtigst. I nogle tilfælde, hvis man er i tvivl om diagnosen, vil man foretage en MR-skanning. En almindelig røntgenundersøgelse kan ikke vise en diskusprolaps.

Hvordan behandler man en diskusprolaps i nakken?

Behandling af en diskusprolaps i nakken foregår ved at løsne muskler og led i nakken, så der kommer mere plads til nerven og selve diskusprolapsen. Når diskusprolapsen ikke længere bliver trykket, så vil den hele helt af sig selv. Samtidig skal der ses på årsagen til diskusprolapsen i nakken er opstået. En diskusprolaps opstår ofte i en nakke, som har haft problemer/spændinger gennem længere tid. Derfor er træningsøvelser også en vigtig del af behandlingen, både for at fjerne smerterne men også for at forebygge en ny diskusprolaps i nakken.

Kiropraktisk behandling af diskusprolaps i nakken

Behandling af diskusprolaps i nakken hos kiropraktor giver et særligt højt tilskud fra det offentlige og derfor er egenbetalingen væsentlig mindre.

Forløbet består af en grundig førstegangsundersøgelse, 2 faste opfølgninger (hvor kiropraktoren tester fremgangen) og et højt tilskud til de efterfølgende behandlinger, som der er brug for mellem opfølgningerne og i en periode efter den sidste faste opfølgning.

Du kan læse mere om diskusprolaps nakke forløbet hos kiropraktor her.

Diskusprolaps i nakken – operation eller ej?

Operation for diskusprolaps giver ikke bedre resultat i det lange løb end, hvis man ikke opererer. Operation overvejes, hvis patienten oplever tiltagende lammelser eller føleforstyrrelser. Operation kan også komme på tale, hvis patienten fortsat oplever svære vedvarende smerter ud i armene efter alt anden behandling er afprøvet. En operation kan hjælpe på symptomerne ud i armene, men studier har vist at patienterne ofte fortsat oplever nakkesmerter. Der er ingen viden om, at en tidlig operation skulle give bedre resultater end en senere.  Efter en operation er det vigtigt hurtigt at blive trænet op. Det giver et bedre resultat, både på kort og lang sigt.

Hvilke øvelser kan man lave ved diskusprolaps i nakken?

De øvelser man opfordres til at lave når man har en diskusprolaps, har til formål at lindre smerterne samt øge bevægeligheden nakken og ryggen. Øvelserne er typisk fokuseret omkring at lave den modsatte bevægelse af den bevægelse som forårsager smerter. Da smerterne fra en diskusprolaps i nakken ofte forværres ved foroverbøjning, vil øvelserne ofte indebære bagoverbøjning af nakken. Sværhedsgraden af øvelserne afhænger af sværhedsgraden af diskusprolapsen og øvelserne vil derfor altid være individuelt tilrettelagt.

Hvad kan man gøre for at forebygge en diskusprolaps i nakken?

Prøv at holde ryg- nakke- skuldre og mavemuskler i god form. Nogle tror at ryg- og nakkesmerter for det meste går over af sig selv. En engelsk undersøgelse offentliggjort i 1998 viste imidlertid at godt nok holdt 90% op med at søge læge for deres rygsmerter efter 3 måneder- men da man fulgte op på det, havde de fleste stadig ondt efter et år! I hvor høj grad diskusprolaps kan forebygges vides ikke, men at sørge for at ens ryg, nakke og skuldre fungerer så godt som det kan lade sige gøre, vil under alle omstændigheder være en fordel.

Jernbane Alle 34,st