Hypermobile led

Kvinde med hypermobilitet i sin albue

Hvad er hypermobilitet?

Hypermobilitet er en øget bevægelighed i ét eller flere af sine led. Den større bevægelighed i leddene, skyldes at de ledbånd og sener der sidder omkring det hypermobile led har en øget eftergivelighed. På den måde tillader ledbåndene og senerne et større bevægeudslag end i et led der ikke er hypermobilt.

Forestil dig at dine ledbånd og sener er elastikker – i et hypermobilt led er elastikken meget elastisk og kan trækkes meget langt ud, før den strammer. Omvendt er elastikken i et led der ikke er hypermobilt, mindre elastisk og strammer inden leddet overstrækkes.

Hypermobilitetssyndrom

Diagnosen hypermobil gives til personer, som er hypermobile i mindst 5 ud af 9 led (læs mere nedenfor i afsnittet test om du er hypermobil). Hvis en person desuden har smerter pga. hypermobiliteten, så bruger man betegnelsen hypermobilitetssyndrom. Det er dog vigtigt at forstå, at fordi man er hypermobil, så er det ikke ensbetydende med, at man ender med at få hypermobilitetssyndrom.

Baby med hypermobile led

Hypermobilitet og smerter

Hypermobilitet er en ufarlig tilstand, og mange raske mennesker er hypermobile, uden at fejle noget. Nogle oplever dog at udvikle smerter fra leddene, fordi det kan være en stor belastning for leddene at bevæge sig ud over sin naturlige grænse for bevægelighed.

Videnskaben har forsøgt at undersøge hypermobilitet og smerter. I nogle videnskabelige undersøgelser har man fundet, at personer med hypermobile led oftere har smerter. I andre undersøgelser har man ikke kunne finde denne sammenhæng.

I vores daglige kiropraktiske arbejde oplever vi en klar sammenhæng mellem hypermobilitet, dårlig muskelkontrol/styrke og smerte i kroppen. Det vil sige, at hypermobile som har en dårlig muskelkontrol/styrke har en større sandsynlighed for at få smerter på grund af deres hypermobilitet.

Er hypermobilitet farligt?

Nej hypermobilitet er bestemt ikke farligt. At et led er hypermobilt betyder ikke, at der er større risiko for at det går af led. Det betyder heller ikke, at du skal passe på dine led. Et hypermobilt led kan dog give smerter, men sandsynligheden for dette er langt mindre, hvis musklerne omkring leddet er stærke.

Når et led er hypermobilt og har dårlig støtte fra musklerne omkring det, så kan der let opstå knæk- og knaslyde fra leddet. Mange oplever for eksempel, at deres skulder, hofte eller kæbeled knækker ved bevægelse. Det er ikke farligt og heller ikke tegn på, at der er slidgigt i leddet.

Når et kæbeled knækker, skyldes det ofte spændinger omkring det ene kæbeled (leddet bliver lidt stift) og det får det andet kæbeled til at skulle bevæge sig mere. Det andet kæbeled kompenserer altså for den manglende bevægelse i det ene stive kæbeled. Kæbeleddet som kompenserer, og bevæger sig for meget, er det led som skaber knæklyden. Det er kun et problem, hvis der samtidig med knæklyden opstår smerter.

Er kiropraktor skadeligt for hypermobile?

Det er ikke farligt eller skadeligt at få kiropraktisk behandling hvis du er hypermobil. Tværtimod er det meget gavnligt mod smerter. Hypermobile led har lettere ved at blive overbelastet og låse sig fast. Det giver smerter som den kiropraktiske behandling effektivt kan fjerne. Desuden kan et hypermobilt led også blive overbelastet, hvis det er omgivet led som er stive. Hvis eksempelvis dine hofter og midtryg er stiv, så vil en hypermobil lænd komme på overarbejde og resultere i smerter. Behandler og løsner man de stive led, som i dette tilfælde er hofter og midtryg, bliver det hypermobile led i lænden ikke længere overbelastet og smerterne forsvinder.

Hypermobilitet hos børn og babyer

En hypermobil baby kan være længere tid om at ligge på maven med strakt arm og støtte på benene end deres jævnaldrende. Det skyldes, at de har brug for at udvikle mere muskelstyrke omkring leddene før de kan få vægtbelastning på dem. Så snart det har udviklet optimal muskelstyrke, følger de en helt normal motorisk udvikling.

Tegn på en hypermobil baby kan være, at begge knæ kan føres helt ud til siden og ramme underlaget (med hofterne bøjet 90 grader).

Baby med hypermobile hofter Pige i siddende stilling med hypermobilitet

Hvis din baby viser tegn på hypermobilitet, skal du endelig ikke blive nervøs. Det kan være rart at vide, fordi det kan være årsagen til, at din baby er lidt langsom om at nå sine milepæle. Det vil din hypermobile baby hurtigt indhente, så snart de har udviklet mere muskelstyrke i kroppen. Det kan dog være værd at overveje, at bruge nogle gode støttende sko (som er lidt stive omkring hæl og forfod), når dit barn skal til at lære at gå.

Tegn på hypermobilitet hos lidt større børn er, at sidde i w-stillingen, platfodhed, kalveknæ samt overstrakte knæ og albuer.

Forældre som har børn, der sidder i w-stilling med benene, er ofte bange for, at dette kan være skadeligt for barnet. Det er ikke skadeligt, og man kan trygt lade barnet sidde i denne stilling så tit det har lyst.

Hypermobile børn har ofte hypermobile forældre, men hos børn og unge kan der også opleves forbigående hypermobilitet. Det er helt normalt.

Hypermobile børn skal generelt ikke behandles anderledes end ikke hypermobile børn. Det er dog vigtigt, at de udvikler god balance og styrke i musklerne omkring det hypermobile led. Hvis et hypermobilt barn oplever smerter, er det vigtigt at få undersøgt, om nogle led er for stive, for så vil de hypermobile led kompensere og ofte ende med at blive overbelastede og smertefulde. Når de stive led er løsnet, skal musklerne trænes, så de kan støtte godt op om det hypermobile led.

Ehlers Danlos syndrom

En mere sjælden årsag til hypermobilitet er Ehlers Danlos syndrom, som er en arvelig og sjælden bindevævssygdom. Ehlers Danlos syndrom kaldes en bindevævssydom, da der er tale om en sygdom i bindevævet, hvilket ses i form af defekter i de kollagene fibre. Symptomerne på denne sjældne bindevævssygdom er meget hypermobile led og elastisk hud samt blødningstendens og dårlig sårheling.

Der findes flere typer af Ehlers Danlos syndrom og hypermobiliteten er ikke lige udtalt ved alle typer. Den mest almindelige type af Ehlers Danlos er dog den hypermobile type, hvor der er udtalt hypermobilitet af alle led. Hypermobiliteten er så udtalt, at nogle vil opleve, at eksempelvis et skulderled eller kæbeled pludselig går af led uden forudgående skade. I det tilfælde kan det være, at personen selv kan få leddet på plads igen på grund af, at leddet er så hypermobilt.

Hvordan kan man se om man er hypermobil?

Hvis du gerne vil vide om du er hypermobil, så kan denne test give dig svaret. Du skal teste om 9 led i din krop er hypermobile. Hvis du har 5 eller flere hypermobile led, så vil man kalde dig hypermobil.

De 9 led du skal teste:

• Kan du overstrække begge dine lillefingre mere end 90 grader?
  • Kan du føre begge dine tommelfingre ind til underarmen?
  • Kan du overstrække dine albueled mere end 10 grader?
  • Kan du overstrække dine knæ mere end 10 grader?
  • Kan du med strakte knæ sætte håndfladerne i gulvet (her tester du din ryg smidighed)?

Hvis begge dine albuer og knæled kan overstrækkes 10 grader samt du kan nå gulvet med flad hånd, så er du altså hypermobil.

Hvorfor bliver man hypermobil?

Det tyder på at tilstanden er arvelig. I Danmark er det 10-30% af befolkningen som er hypermobile og de fleste er kvinder.

Hvad kan man gøre ved hypermobile led?

Det er vigtigt at få trænet muskulaturen omkring de hypermobile led. En god muskelkontrol i området bidrager til bedre kontrol af dine bevægelser og på den måde kan bevægelser ud over leddets naturlige grænse minimeres. Det anbefales at træningen ikke er ledbelastende ligesom overdreven smidighedstræning ikke anbefales. Det kan derfor være en god idé at få hjælp til hvilke øvelser der er gode for dig, hvis du er i tvivl.

Selvom et hypermobilt led er meget bevægeligt, kan det godt “låse sig fast” og det kan være smertefuldt. I det tilfælde, er kiropraktisk behandling meget effektiv til at løsne leddet op.

Der er mulighed for parkering I Netto’s parkeringshus lige ved siden af klinikken.

Derudover er det også muligt at parkere i Kronens parkeringshus, lige ved siden af Vanløse station.

Jernbane Alle 34,st