Bækkensmerter

De to hofteben og korsbenet danner tilsammen bækkenet. Bækkenet er via korsbenet forbundet til lænden opadtil, og via hofteskålene i hoftebenene til lårbensknoglerne. De to hofteben mødes fortil i skambenet, hvor de er forbundet med en bruskskive, symfysen.

Bækkenets funktion

Når vi står normalt eller sidder, er ledbåndene i bækkenet løse. Hvis vi bærer på noget, mens vi står, vil vægten af det, vi bærer sammen med kroppens vægt presse nedad på korsbenet, og ledbåndene vil så stramme op. Det giver større stabilitet. Gennem bækkenet bliver vægten ført videre til benene via vores hofteled. Hele bækkenets stabilitet er på den måde afhængig af ledbåndene. Hvis denne støtte ikke fungerer tilfredsstillende kan det give problemer i lænden, mest udtalt når vi bærer eller går.
Den måde, bækkenledet fungerer på, har altså betydning for normal funktion i ryggen.

Bækkenets hældning er iøvrigt også afgørende for ryggens krumninger og dermed vores holdning.

Bækkensmerter

En typisk patient med smerter fra et bækkenled halter, når han skal gå. Når han skal sidde, har han mere vægt på den ene balde end den anden. På den måde bliver det bækkenled, der giver symptomer, aflastet. Når man spørger hvor det gør ondt, peger han direkte på den ene bækkenled og nogle gange også frem i lysken, ned over balden eller på låret i samme side. Smerterne strækker sig sjældent længere ned end knæet. De forværres, når han skal gå op ad trappe eller rejser sig fra en stol efter at have siddet i længere tid. Benet føles nogle gange tungt eller svagt.

Hvem får ondt?

Smerter fra et bækkenled opstår ofte efter en foroverbøjning kombineret med drejning af kroppen, fx et skævt løft, fald på ski, på enden eller på strakte ben.

Sidst i graviditeten er der mange kvinder der får ondt i lænden eller omkring hoftebenene, især over bækkenleddene. Man mener mange af disse kvinder får ondt, fordi den ændrede hormonbalance på dette tidspunkt fører til løsere ledbånd omkring bækkenleddene. Det er naturens måde at sørge for mere bevægelige led og dermed lettere passage når barnet skal fødes. Under fødslen løsnes ledbåndene så yderligere. Den negative side af sagen er, at nogle kvinder ikke får normale stramme ledbånd igen efter fødslen, og derfor kan udvikle en svag ryg og evt. kroniske lændesmerter.

Bækkenleddets bevægelser

Tidligere troede man ikke bækkenleddet kunne bevæges. Idag ved man, der normalt ses en glidende bevægelse på ca 2mm, samt en rotation i størrelsesordenen 3 grader. Bevægeligheden er størst hos børn. Den aftager med alderen, og hos gamle mennesker bliver leddet normalt helt stift. Bevægelsen er vigtig for den måde, vi går på.

4 typer unormal bevægelse i bækkenleddene er:
1: Begge led bevæger sig for meget.
Er bevægeligheden i begge led for stor, bliver der en tendens til at vralte- hofterne bevæger sig lige op og ned, noget i retning af stemplet i en pumpe. Det ses ofte hos kvinder, der har født mange gange og vil tit medføre smerter over begge bækkenled. For det meste er musklerne generelt for svage, især i lår, haser og balder. Det kan også forekomme hos kvinder med bækkenløsning.

2: Begge led bevæger sig for lidt
Dette ses nogle gange fx hos unge mænd der lider af Bechterews Sygdom, en ledsygdom der medfører sammenvoksning og forkalkning i rygsøjlen ofte først i bækkenleddene. Generel nedsat bevægelighed ses også som en normal aldersbetinget forandring. Gangen bliver så ofte vrikkende. Som kompensation for den manglende bevægelighed bliver den nederste del af lænden ofte overbelastet, og kommer til at bevæge sig for meget. Denne kombination af nogle led der bevæger sig for lidt og andre for meget, kan medføre smerte og andre former for ubehag.

3: Begge led bevæger sig for lidt og der er stramme muskler i området.
Her er der ofte for stor bevægelighed i den nederste del af lænden sammen med meget stramme muskler på forsiden af begge lår. Hasemuskler og balder og også tit meget spændte. Ses ofte hos unge atleter.

4: Det ene bækkenled bevæger sig for lidt og der er for spændte muskler i området. Det andet led bevæger sig for meget.
Dette er denne type bækken problem man oftest ser. Det stramme led medfører kompensation i det andet led, så det kan komme til at bevæge sig for meget- blive hypermobilt. Det er normalt dette led der gør mest ondt. Problemet opstår ofte i forbindelse med en overbelastning eller en forkert bevægelse, fx i sport eller et fald på hoften. De forreste lårmuskler i samme side som den nedsatte bevægelighed strammer tit for meget op. Hvis der er for stor forskel i benlængden bliver risikoen for denne type problemer større. En forskel på omkring en cm regnes for normal.

Undersøgelse

Ud over de symptomer der er beskrevet ovenfor er der normalt ømme, spændte muskler omkring et bækkenled, der ikke fungerer som det skal, og selve leddet er også gerne ømt, når man trykker på det.
En undersøgelse, der ofte bruges, kaldes bevægelses-palpation. Patienten står foran undersøgeren der holder med én tommelfinger på hoftekammen bagtil, mens den anden er placeret på korsbenet. Patienten løfter så et bøjet knæ op mod brystkassen, og graden af bevægelighed i bækkenleddet kan så bedømmes ved den måde, undersøgerens fingre bevæger sig på i forhold til hinanden imens.
Der findes også en række ortopædiske tests der kan bedømme bækkenleddets funktion. De er imidlertid noget usikre.
I sjældne tilfælde er symptomerne ikke afhængige af stillinger og bevægelser. Der kan så være tale om sygdom i knogler eller indre organer. I givet fald vil en kiropraktor henvise til anden form for undersøgelse og behandling.

Behandling

Behandling af bevægeproblemer i et bækkenled bør, som al anden behandling, når det er muligt rettes mod årsagen og ikke kun symptomerne. Et led der bevæger sig for lidt, kan normalt frigøres ved kiropraktisk behandling- manipulation. Det gælder selvfølgelig ikke, hvis leddet er stift pga. sygdom, eller normal aldersbetinget forandring. Behandlingen vil desuden, efter behov, være rettet mod de involverede muskler.

Det kan nogle gange, i en periode være nødvendigt med et bælte omkring hofterne der stabiliserer bækkenet, hvis der er unormal stor bevægelighed.

Er smerterne lige opstået kan de tit fjernes med nogle få behandlinger, mens det andre gange kan det tage længere tid. Generelt gælder det, at jo før man kommer i behandling, jo mindre slemt det er nået at blive, samt jo bedre ens almentilstand er, jo hurtigere går det med at blive rask igen.

Øvelser

Muskler der er for svage skal styrkes og er de for korte skal de strækkes ud. Den generelle ledbevægelighed kan også påvirkes gennem øvelser. Som ved andre rygproblemer vil dynamisk rygtræning i maskiner ofte have en positiv effekt- når leddene iøvrigt bevæger sig normalt nok. Ellers kan det føre til forværring! Tal med din kiropraktor om hvad der gælder for dig.

Følgende øvelser kan være gavnlige:

Styrk sæde- og hoftemuskler og frigør ryggen generelt . Lig på ryggen med knæene godt bøjede. Løft så, først balder, så hofteparti, så lænd og det nederste af ryggen, så krop og lår går ud i ét. Du må ikke svaje. Rul så langsom ned igen, først det nederste af ryggen, så lænden, hofteparti og balder)

Styrk mavemusklerne .

Styrk lårets indad- og udadførere.

Stræk ryg- og sædemuskler.
PAS PÅ med denne øvelse. Lad være med at lave den, hvis det gør ondt.
Undlad iøvrigt sidebøjninger, hvis der er bækkenproblemer pga. sygdom.